Schoolveiligheidsplan

Aanbod Schoolveiligheidsplan

Scholen zijn verplicht om een veiligheidsplan op te stellen.
Arbon Consultancy beschikt over een in de praktijk ontwikkelde concept-inhoudsopgave met tekstvoorbeelden. Dit format stellen wij met elke betrokken school of per bestuurlijke organisatie bij met de veiligheidscoördinator(en).
Het Integrale Veiligheidsplan betreft zowel de psychisch-sociale als de fysieke veiligheid en bevat ook de organisatiestructuur en de ambities.
Gebruikelijk is om alle achterliggende beleidsdocumenten - denk aan protocollen, procedures/werkwijzen, checklists en taak- of functiebeschrijvingen - bij elkaar te brengen in een digitale map onder verantwoordelijkheid van de veiligheidscoördinator.
De aanpak behelst tevens een kwaliteitscontrole en een check of alles aanwezig is.
Mochten er nog zaken ontbreken (denk bijvoorbeeld aan ‘Omgaan met grensoverschrijdend gedrag’), dan ondersteunen wij u bij het ontwikkelen daarvan of leveren voorbeeldteksten aan.

Bel: 06-53259266 of neem via arbon@multiweb.nl contact op.

Een schoolveiligheidsplan is een document waarin wordt beschreven op welke wijze een school zorgdraagt voor de algehele veiligheid, zowel voor de leerlingen als ook voor de medewerkers en zowel met betrekking tot de psychisch-sociale veiligheid als tot de fysieke veiligheid.
Een school is veilig als de psychische, sociale en fysieke veiligheid van leerlingen niet door handelingen van anderen wordt aangetast:

    • Psychische veiligheid: aantasting van de geestelijke gezondheid, zoals door het uitoefenen van ongeoorloofde druk en bedreiging, manipulatie, e.d.
    • Sociale veiligheid: aantasting van de integriteit in het intermenselijk verkeer, bijvoorbeeld door uitschelden, belachelijk maken, achterstelling en discriminatie, vernedering, buitensluiten, e.d.
    • Fysieke veiligheid: aantasting van de lichamelijke integriteit, bijvoorbeeld door het toebrengen van lichamelijke pijn of letsel; denk bijvoorbeeld aan geweld in de vorm van slaan, schoppen, e.d. Bij fysieke veiligheid spelen ook het schoolgebouw en haar omgeving een belangrijke rol.
In een goed schoolveiligheidsplan wordt onder andere beschreven:

    • wat de kernwaarden van de school zijn met betrekking tot de sociale veiligheid;
    • wat de schoolregels zijn en welke sancties er staan op het overtreden van deze schoolregels;
    • welke gedragscodes er gelden;
    • wat het beleid is ten aanzien van verboden middelen en voorwerpen;
    • wie er allemaal verantwoordelijk zijn voor de schoolveiligheid en wat hun rol daarbij is;
    • welke externe partijen allemaal kunnen worden betrokken, zoals bijvoorbeeld de politie, Bureau Jeugdzorg of de Raad voor de Kinderbescherming;
    • hoe docenten zich verder kunnen professionaliseren op het gebied van de sociale veiligheid
    • welke preventieve maatregelen de school neemt om sociaal onveilige situaties zoveel mogelijk te voorkomen;
    • welk toezicht er is in de verscheidene ruimten en tijdens verscheidene activiteiten;
    • wat het pestbeleid inhoudt, inclusief een anti-pestprotocol ;
    • wat het beleid is tegen andere sociale onveiligheid zoals bijvoorbeeld discriminatie of seksuele intimidatie;
    • uiteenlopende protocollen met betrekking tot de sociale veiligheid, zoals bijvoorbeeld de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling ;
    • volgens welke procedures een sociaal veiligheidsincident wordt afgehandeld, geregistreerd en geëvalueerd;
    • op welke wijze melding en aangifte bij de politie wordt gedaan;
    • op welke wijze de meting plaatsvindt van de beleving van de sociale veiligheid door leerlingen;
    • hoe er wordt omgegaan met privacy en vertrouwelijkheid;
    • welke klachtenregelingen er van kracht zijn;
    • De Risico-Inventarisatie & -Evaluatie (RI&E) en het Plan van Aanpak op basis van de RI&E;
    • Het calamiteitenplan;
    • Het BHV-plan;
    • Het ontruimingsplan;​
    • De Inspectie Brandveiligheid;
    • wat het beleid is ten aanzien van de omgevingsveiligheid;
    • wat het beleid is ten aanzien van de verkeersveiligheid;
    • hoe de evaluatie van het schoolveiligheidsplan is vormgegeven;
    • de organisatiestructuur, inclusief alle taak- en functiebeschrijvingen (Fuwasysmodel);
    • welke ambities de school heeft;
    • enz.

Waarom een schoolveiligheidsplan?

Elke school is wettelijk verplicht om een veiligheidsplan op te stellen. Dit schoolveiligheidsplan is gebaseerd op de Arbowet en op de Wet Veiligheid op school:

    • Reeds sinds 1 januari 1994 verplicht de Arbowet alle werkgevers tot het maken van een Risico-Inventarisatie & -Evaluatie (RI&E). In dit document brengen werkgevers de risico’s van het werk in kaart, maken zij hiervoor beleid en leggen zij vast op welke wijze dit beleid wordt geëvalueerd.
    • Daarnaast is sinds 1 augustus 2015 de ‘Wet Veiligheid op school’ van kracht. Deze wet vereist dat scholen een sociaal veiligheidsbeleid voeren dat is verankerd in de dagelijkse praktijk en dat is gericht op zowel de preventie als op de afhandeling van incidenten.

Wat kan Arbon Consultancy voor u betekenen?

Een schoolveiligheidsplan is , zoals hierboven te zien is, een uitgebreid plan, dat vaak verwijst naar andere plannen en documenten. Wij ondersteunen u snel en doeltreffend bij het ontwikkelen van het beleidsmatige deel en brengen alle onderliggende codes, convenanten, procedures, taakbeschrijvingen, etc,, voor u bijeen in een digitale map, gecontroleerd en waar nodig/gewenst geactualiseerd! Voor ontbrekende zaken leveren wij tekstvoorstellen. Concreet omvat onze dienstverlening (naar keuze!) het volgende:

    • Aanleveren van een compleet en beproefd format voor het schoolveiligheidsplan dat voor uw school wordt scherpgesteld
    • Inventarisatie van alle betrokken documenten op gemeentelijk, bestuurlijk en schoolniveau: indien meer scholen uit één gemeente of van één bestuur meedoen, werkt dat flink kostenverlagend!)
    • Aanleveren van concepten voor een samenvattend en actueel beleidsdocument (Deel A) en het verzorgen van de eindredactie ervan
    • Het bijeenbrengen, controleren en waar nodig actualiseren van alle onderliggende documenten in een digitale map (Deel B) (of het afgeven van een signaal dat revisie gewenst is)
    • Ontwikkelen (of het ondersteunen daarbij) van ontbrekend beleid: wij beschikken over diverse voorbeeldteksten, die u snel op weg helpen.
    • Maar ook: het aansturen of ondersteunen van ontwikkel- of projectgroepen.

Kosten

Ons uitgangspunt is dat documenten voor de school betaalbaar moeten blijven. Daarom hanteren wij voor deze dienstverlening een aangepast, verlaagd tarief.
Voor snelle beslissers is er nog een extra, substantieel voordeel beschikbaar!
Wij leveren u vooraf een offerte met een begroting van het benodigde aantal uren. ​ En wij houden ons altijd aan de afspraak: indien onverhoopt extra uren nodig zijn, dan zijn deze voor onze rekening, tenzij het om aanvullende opdrachten gaat, zoals ontwikkelopdrachten.

Vraag vrijblijvend nadere informatie!
Telefoon: 06-53259266
Of stuur een e-mail